Іменник як частина мови. Урок №3. 6 клас

Урок №3
Тема: Рід іменників. Іменники спільного роду
Мета: повторити відомості й поглибити знання учнів про рід іменників, сформувати поняття про іменники спільного роду, навчити визначати рід незмінюваних іменників; розвивати логічне мислення, спостережливість, пам’ять; виховувати щедрість, доброту, повагу до оточуючих.
Цілі уроку:
Учні повинні знати: рід іменників: чоловічий, жіночий, середній, спільний;  рід незмінюваних іменників.
Учні повинні вміти: визначати приналежність іменників до певного роду.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Методи і прийоми: «Мозковий штурм», «Асоціативний кущ», кросвордний диктант, програмований диктант, «Мікрофон», робота з підручником, з таблицею.
Обладнання: підручник, таблиця «Рід іменників. Іменники спільного роду», роздавальний матеріал.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
1. Прочитання учнями творів-розповідей про відомих людей рідного краю з використанням власних назв.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.
1. «Мозковий штурм».
 - Визначте рід іменників людина, вікно, стіл, степ, біль та білоручка.
 - Як ви це зробили?
 - З якими проблемами ви зіткнулися?
 - Чи легко однозначно визначити рід останнього іменника?
 - Яких знань вам не вистачає?
ІY. Визначення учнями мети та цілей уроку.
Y. Опрацювання навчального матеріалу
1. Робота за підручником.
v Опрацювання теоретичного матеріалу, с.134.
v Виконання вправи 236 (письмово).
v Виконання вправи 237 (усно).
2. Робота з таблицею «Іменники спільного роду».
§  Опрацювання теоретичного матеріалу (с.136).
3. Практична робота.
Завдання: узгодити з іменниками подані в дужках прикметники і дієслова. Визначити рід іменників.
Пропа(в,ла) собака, страшенн(ий, а) біль, далек(ий, а) путь, касир зайш(ов, ла), розпові(в,ла ) інженер Іванова, встанови(в, ла) лікар Петришина, велик(ий, а) насип, коротк(ий, а) сажень, красив (ий, а) шаль, різнокольоров (ий, а) туш, стародавн (ій, я) рукопис.
1.     Асоціативний кущ.
Серед фразеологізмів багато висловлювань про тварин. Наприклад, про собаку. Підібрати фразеологізми до цього іменника, визначити рід. Пояснити значення й походження таких висловів: собаче життя, собача смерть, собачий холод, собачий нюх, як собаці п’ята нога, ось де собака заритий.
4. Опрацювання таблиці.
Не плутай іменники!
Чоловічого роду
Спільного роду
Іменники, що можуть означати осіб чоловічої та жіночої статі з нульовим закінченням належать до чоловічого роду: директор, доцент, інженер, лікар.
Іменники, що означають осіб чоловічої та жіночої статі із закінченням а, я належать до спільного роду: староста, вискочка, Гиря, паливода.


5. Лексико-семантична розминка.
Завдання: назвати слова за їх лексичним значенням, визначити рід іменників.
Людина, що любить багато говорити. Той, хто цурається фізичної праці. Вередлива людина. Неслухняна людина. Ледача людина. Неврівноважена, нерозсудлива людина. Щось непотрібне. Людина, яка любить довго спати.
(Базіка, нероба, білоручка, вереда, неслух, ледащо, зайдиголова, непотріб, соня).
Фізкультхвилинка.
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній
І до сонця потягніться.
Веретеном покрутіться, раз – присядьте, два – присядьте.
І за парти тихо сядьте.
6. Пояснення вчителя з використанням таблиці.
У початкових класах ви ознайомилися із невідмінюваними іменниками. Як же визначити рід у таких іменниках? Визначаємо рід за такими ознаками:
Усі невідмінювані іменники – назви неістот – належать до середнього роду: ательє, меню, депо, бюро.
У невідмінюваних іменниках – назвах істот –  рід визначаємо відповідно до позначених ними осіб певної статі:
*кюре, месьє, Ксавє, маестро, містер – чоловічого роду;
* леді, мадам, фрау, Мері – жіночого.
Невідмінювані іменники – назви тварин переважно належать до чоловічого роду: какаду, шимпанзе, поні, але кенгуру – до чол. і жін. роду.
Рід невідмінюваних іменників – географічних назв, газет, журналів визначаємо за іменниками загальними назвами: острів Борнео (чол.. рід), гора Кіліманджаро (жін. рід), місто Сан-Франциско (сер. Рід),рід складноскороченого слова визначаємо за родом головного слова, що входить до такого найменування: НЛО (непізнаний літаючий обєкт) – чоловічий рід.
7. Кросвордний диктант із граматичним завданням.
Запишіть потрібні слова, визначте їх рід.
1.     Окремі відділення у вагоні.
2.     Страва з дрібно нарізаного м’яса, тушкованого з овочами.
3.     Листок з переліком страв і напоїв у кафе, їдальні.
4.     Звертання до заміжніх жінок у Франції.
5.     Найменша пташка у світі.
6.     Місто в Канаді, де поставлено памятник Т.Шевченку.
7.     Автор роману «Три мушкетери».
8.     Лінгвогеографічний  диктант.
Чи знаєте ви географію? Вставте потрібні закінчення. Поясніть, як ви визначаєте рід таких незмінюваних іменників.
Повноводн.. Конго, багатолюдн.. Токіо, казков.. Лімпопо, мальовнич.. білко, величн.. Кіліманджаро, приморськ.. Поті, глибок.. Хуанхе, японськ.. Хонсю.
9.     Програмований диктант.
Визначте і запишіть код – рід незмінюваних іменників-абревіатур (1-чоловічий рід, 2- жіночий рід, 3- середній рід)
ПДВ, ПТУ, КДУ, ООН, ГЕС, ТЮГ
Відповіді: 1,3,1,2,2,1.
(Податок на додану вартість, професійно-технічне училище, Київський державний університет, Організація Об’єднаних Націй, гідроелектростанція, Театр юного глядача).
Y. Підсумок уроку.
ü Опитування «Закінчіть речення» (метод «Мікрофон»)
 - Іменникам властива граматична категорія роду…
 - Іменники спільного роду – це…
 - Рід невідмінюваних іменників визначаємо так…
YI. Домашнє завдання.
$ 16, вправа 246.



Коментарі