Іменник як частина мови. Урок №4. 6 клас

Урок №4
Тема: Число іменників. Іменники, що мають форми тільки однини або тільки множини
Мета: повторити та систематизувати знання учнів про число іменників; дати відомості про іменники, що вживаються тільки у формі множини; розвивати вміння доцільно вживати однинні та множинні форми у власному мовленні; виховувати повагу до звичаїв та традицій свого народу.
Цілі уроку:
Учні повинні знати: іменники, які вживаються в однині та множині.
Учні повинні вміти: визначати іменники, які належать лише до однини або лише до множини.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Методи і прийоми: гра «Аукціон знань», «Хто більше», робота з сигнальними картками, акродиктант.
Обладнання: підручник, таблиця «Число іменників», кросворд, роздавальний матеріал.

Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Гра «Аукціон знань».(За кожну правильну відповідь учень отримує гроші (картки). Кількість грошей – кількість балів).
·         Як називається наука про частини мови?
·         До якої частини мови належить слово подорож?
·        Скільки частин мови є в українській мові?
·        На які питання відповідає іменник?
·        Яким членом речення може виступати іменник?
·         Що позначає іменник?
·         Як змінюється?
·        Які іменники відповідають на питання хто? А які що?
·        Як пишуться власні назви?
·         Назвіть приклад іменника, що позначає власну назву.
·         Іменники мають такі роди…
·         Якого роду іменник собака?
·         Якого роду іменники біль, шампунь?
·         Якого роду іменники степ, подорож?
·         Якого роду іменник фламінго?
-         Виконання вправи 246.
-         Гра «Якого роду».
Кожному учню роздається по чотири  сигнальні картки: червона, зелена, жовта, синя, кожна з яких позначає відповідний рід іменника. Синя – чоловічий рід, червона – жіночий, жовта – середній, зелена – спільний. Вчитель зачитує іменники, учні підносять потрібну картку.
Шатро, стеля, ярмарок, інженер, зілля, сирота, Полісся, Умань, Ростов-на-Дону, ледащо, запис, тюль, шампунь, стаття, волосся, хлопчисько, Запоріжжя, Кіліманджаро, безсоння, майстерність, купе, ООН.   
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Розгадування кросворда.
ü Розгадайте кросворд.
1) Кольорова рідина, що використовується для письма. (Чорнила).
2) Спосіб пересування людини. (Ходьба).
3) Продукт переробки нафти, пальне. (Бензин).
4) Клейкий ягідний чи молочний напій. (Кисіль.)
5) Спортивна гра з ракеткою та мячем. (Теніс).
6) Одна з планет сонячної системи. (Сатурн).
·     Спробуйте визначити число іменників. З якими труднощами ви зіткнулися?
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.
IY. Опрацювання навчального матеріалу.
1. Робота з таблицею.
2. Робота за підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу,
с. 138-139.
ü Виконання вправи 248 усно.
ü Виконання вправи 249 письмо.
3. Розподільний акродиктант.
Випишіть у першу колонку іменники, що вживаються лише в однині; у другу колонку – множинні іменники; у третю – іменники, що мають форму однини і множини.
Поясніть орфограми.
Вугілля, Іран, ерудит, заздрощі, радість, ненависть, Ромни, німці, олово, обценьки, опис, Бірки, лапки.
Ключ: перші літери слів складають словосполучення «вірно зроблено». Знайдіть помилку в словосполученні.
4. Вправа на усвідомлення нового матеріалу.
Завдання: прочитати текст, дати йому назву, визначити тему та головну думку висловлювання. Знайти іменники та записати їх у таблицю.
Прийшла зима. Випав сніг. Настали морози, вкрилися кригою ріки. В селі закінчено господарські роботи. Господарі ховають реманент, лагодять сани, їздять до млина. Господині прядуть, а дівчата вишивають. Надходить час традиційних розваг молоді. Насамперед дівчата та хлопці збиралися на вечорниці.
Вечорниці 13 грудня незвичайні. Починаються вони з випікання Калити – цієї найвеличнішої ознаки святкового торжества. Випікають цей хліб дівчата у хаті жінки, де будуть проходити вечорниці. В обовязки господині входило навчати дівчат, допомагати їм порадою і ділом, тримати лад на вечорницях. За це молодь платила господарці переважно харчами.
                                 (Із книги «З живого джерела».)
YІ. Закріплення знань, умінь і навичок.
1. Складання діалогів.
Ø  Складіть діалог між двома товаришами, які мають діаметрально-протилежні погляди стосовно питання необхідності знати традиції свого народу. Спробуйте переконати співрозмовника  у своїй правоті. Використати у діалозі іменники, які вживаються тільки у множині.
2. Гра «Хто більше?»
Пропонується за певний час записати якомога більше іменників, які мають форму однини:
А) назв речовин, матеріалу: сода, срібло, …
Б) географічних назв: Харків, Одеса, …
В) назв почуттів: біль, сум, …
Ø    Форму множини:
А) парні предмети: сани, двері, …
Б) географічні назви: Альпи, Черкаси, …
В) назв почуттів, станів: гордощі, веселощі, …
YІ. Підсумок уроку.
1. Заключна бесіда.
ü Чому, на вашу думку, є іменники, що вживаються лише в однині чи лише в множині?
ü Що означають збірні іменники?
YIІ. Домашнє завдання.
$ 17, вправа 252.
1.     Скласти кросворд «Географічні назви», використовуючи множинні іменники та ті, що вживаються лише в однині.









Коментарі

Дописати коментар