Ліна Костенко 6 клас (урок №1)

Урок  №1
Тема: Ліна Костенко. Коротка розповідь про письменницю. Образи поезій «Дощ полив», «Пісенька про космічного гостя». Уявне, фантастичне і реальне у цих творах.
Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю письменниці, дати поняття про пейзажну лірику, допомогти їм усвідомити ідейно-художній аналіз поезій; навчити розрізняти уявне, фантастичне та реальне; розвивати навички виразного читання, аналізу поетичного твору; виховувати любов до природи.
Тип уроку: засвоєння та усвідомлення нового матеріалу.
Обладнання: портрет Ліни Костенко, підручник, збірка поезій, музичний запис А. Вівальді «Пори року», карта «Зоряне небо», ілюстрації, пересувна дошка.
Методи і прийоми: «Мікрофон», «Мозковий штурм», імітаційна гра «Мистецтво красномовства», бесіда, «Асоціативний кущ», творчий практикум, робота в малих групах, рольова гра.
   Мене сьогодні голуб розбудив,
Він прилетів і плакав на балконі.
Я не прошу поблажливості Долі.
                                                                               Хіба це мало – незабутня мить?
                                   Л.Костенко
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
Забезпечення емоційної готовності до уроку.
Сьогодні незвичайний і, водночас, прекрасний день. І хоча надворі холодна зима, сподіваюся, що настрій у вас сонячний. Адже під час уроку  ви зможете відкрити для себе справжню поезію. Поезію неповторну, яка нікого не залишить байдужим.
 Посміхніться один одному і побажайте гарного настрою.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.
1.     Робота з епіграфом (використання методу «Мозковий штурм»).
Прочитайте епіграф і скажіть, який зміст Ліна Костенко вклала у ці слова?
ІІІ.  Оголошення теми, мети та очікуваних результатів.
Вступне слово вчителя.
Звичайна людина бачить усе навколо очима, а поет дивиться на світ передусім серцем. Він  бачить у повсякденному те, чого не може осягнути проста земна істота. Тому в його світі оживають образи природи: «голуб плаче», «яблуні дихають», а  корови схожі на «квасольки». Тільки та людина, яка любить природу, вміє спостерігати, фантазувати, бачити незвичайне у звичайному, може написати справжні поетичні твори. Такою людиною є Ліна Костенко. Для неї – «Поезія – це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі».
Формулювання очікуваних результатів.
(На дошку спроектована схема).
Учні повинні:
знати: життя і творчість Ліни Костенко;
уміти: виразно і вдумливо читати поезії Ліни Костенко; висловлювати власну позицію щодо значення уяви та фантазії для особистості.
¯ Що ви очікуєте від уроку?
На уроці ми познайомимося з неперевершеною поетесою – Ліною Костенко та її чудовими віршами «Дощ полив» та «Пісенька про космічного гостя».
ІY. Вивчення нового матеріалу.
1.     Слово вчителя.
Напевне, кожен чув таку фразу: «Усі ми родом із дитинства». Народилася Ліна Василівна «над берегами вічної ріки» в невеличкому містечку під Києвом – Ржищеві.
Мине багато років, і поетеса скаже, що її Ржищів був схожий на химерне містечко Макондо, у якому реальне легко уживається з фантастикою й казкою. Якою ж вона була, ржищівська казка Ліни Костенко?
2.     Робота за підручником.
§  Читання статті «Ліна Костенко» ( С. 125-126).
3.     Імітаційна гра «Мистецтво красномовства».
Інтерв’ю до читачів.
Вчитель. Ви уважно прочитали текст і розповідь дочки Ліни Костенко Оксани Пахльовської. Об’єднайтесь у 2 групи (кореспондентів та читачів). Редакція журналу доручила зібрати відгуки читачів на цю публікацію. Працюючи в парах, візьміть один в одного інтерв’ю. Розкажіть класові про одержані відгуки та ваші враження від цієї роботи.
v Орієнтовані запитання для кореспондентів:
v Що ви можете розказати про дитячі роки Ліни Костенко?
v Що сказала поетеса про початок своєї творчості?
v Чим полонила письменниця своїх шанувальників?
v Чого навчає поезія Ліни Костенко?
v Як ви розумієте слова Оксани Пахльовської: «Мамина поезія з самого початку … була бунтом»?
v Чому Ліна Костенко змушена була оголосити голодування?
v Про який кодекс розповідає творчість та біографія письменниці?
4.     Прочитання вчителем поезії «Дощ полив».  (Звучить музичний запис А. Вівальді «Пори року»).
5.     Бесіда за прослуханим віршем.
v Який стан природи, яку пору року відтворено в поезії?
v Що означає вираз «полив’яний день»?
v Чому корів поетеса називає «квасолькою, що доганяє хмари у полях»?
v Якою виступає природа у вірші? Чи відчули, що вона жива?
v Знайдіть епітети, метафори, порівняння. З якою метою вони використовуються?
v Стверджують, що справжня поезія – це завжди відкриття. Подумайте і скажіть, що відкриває вам пейзажна замальовка Л.Костенко «Дощ полив…»?
6.     Прийом «Асоціативний кущ».
Ø Яке явище природи відображає мелодія, яка звучала під час прочитання поезії?
Ø Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте слово «дощ»? Створіть асоціативний кущ (схема).
 



ДОЩ
 


           
(Презентація…)   ?                           
7.     Творчий практикум.
Ø На основі прочитаного складіть сенкан «Дощ».
Дощ.
Несподіваний, полив’яний.
Блищить, поливає, радує.
Доганяє хмари у полях.
Злива.
Ø «Малюнок-метафора».
На основі прочитаної поезії уявіть собі, як падає дощ. Намалюйте метафору словами та пензлем зі словом дощ. 
                                               
Ø Проблемне запитання.
¯ Чи подобаються вам диваки та фантазери, неординарні особистості?
¯ Прочитання вчителем поезії «Пісенька про космічного гостя».
8.     Робота в малих групах.
Перша група. Завдання: намалювати карту зоряного неба і скласти космічний словничок. (Сузір’я Саламандри – сузір’я, яке нагадує саламандру (ящірку); туманність Андромеди – сузір’я Північної півкулі неба, одна з найближчих до Землі галактик; Береніка (Вероніка) – сузір’я Північної півкулі неба, в Україні видиме навесні; галактика – космічна система, що складається із зір та туманностей).
Друга група. Завдання: дати ґрунтовні відповіді на питання:
Ø Як поетеса уявляє собі стосунки між землянами й мешканцями інших планет? Чи подобаються вам такі стосунки? Згадайте твори, у яких диваки чи фантазери були головними героями. Що їх об’єднувало?
Третя група. Завдання: знайти у тексті вірша художні засоби. З якою метою вони використовуються?
Четверта група. Завдання: змалювати портрет космічного гостя, яким його показує поетеса. Визначити основну думку і настрій вірша.
Презентація учнів .
Вчитель. Хоч у вірші Ліни Костенко «Пісенька про космічного гостя» і змальована фантастична зустріч, але гість з іншої планети дуже нагадує землянина. Це привітний юнак із синіми очима, із шоломом на голові, з усмішкою на вустах. У нього добрі, щирі наміри. Лірична героїня вірша прагне, щоб про її рідний край, рідну мову знали навіть у Всесвіті.
9.      Перефразування жанру.
Рольова гра. Інсценування зустрічі космічного гостя і землянина.
Автор:
Достигають яблука ранети.
Рання осінь листя золотить.
Гарний хлопець з іншої планети,
Може, завтра в гості залетить.
Космічний гість: Там, в сузір’ї Саламандри,
Твій коханий бив тобі чолом.
Землянка: Там у вас, напевне, дуже гарно?
А поети є у вас чи ні?
Космічний гість: В нас поети звуться марзіаки.
Знаєш, там туманність Андромеди
Пропливає за твоїм вікном.
Землянка: Як по-марсіанськи – макогін?
Айстри білі  у вас ростуть чи ні?
Космічний гість.  У нас зовсім інші квіти.
Там – туманності і зорі.
Бачиш: у небесній високості
Цей смарагдовий кортеж?
Ти зайди до нас у гості.
Я розкажу про свій дім,
про безмежний космос розповім.
Землянка. Ти візьми ці білі айстри,
Ніжні, в крапельках дощу.
Передай для Береніки.
В гості, певне, я зайду.
Ще візьму для вас з собою
Жменьку слів із нашої землі.
Тільки ти скажи мені, будь ласка,
У якій галактиці живеш?
Обговорення рольової ситуації.
Ø Як ви почувалися у цих ролях?
Ø Що сподобалось під час гри, а що – ні?
Ø Чи змогли учасники гри передати настрій вірша?
Ø Чим на думку ліричного героя, можуть похвалитися земляни? Що найцінніше в житті мешканців нашої планети?
Y.  Підсумок уроку.
Метод «Мікрофон».
Закінчити речення.
ü Вірші Ліни Костенко….
ü Вони виховують у нас …. Формують….
ü Чи справдилися ваші очікування від уроку?
YІ.  Домашнє завдання.
1.     Виразно читати й коментувати поезії Ліни Костенко.
2.     Підготувати діалог на тему «Уявне, фантастичне і реальне у творах Ліни Костенко».









Коментарі