Урок №1
Тема: Ліна
Костенко. Коротка розповідь про письменницю. Образи поезій «Дощ полив»,
«Пісенька про космічного гостя». Уявне, фантастичне і реальне у цих творах.
Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю письменниці, дати поняття про
пейзажну лірику, допомогти їм усвідомити ідейно-художній аналіз поезій; навчити
розрізняти уявне, фантастичне та реальне; розвивати навички виразного читання,
аналізу поетичного твору; виховувати любов до природи.
Тип уроку: засвоєння та усвідомлення нового матеріалу.
Обладнання: портрет Ліни Костенко, підручник, збірка поезій, музичний
запис А. Вівальді «Пори року», карта «Зоряне небо», ілюстрації, пересувна
дошка.
Методи і прийоми: «Мікрофон», «Мозковий штурм», імітаційна гра «Мистецтво
красномовства», бесіда, «Асоціативний кущ», творчий практикум, робота в малих
групах, рольова гра.
Мене сьогодні
голуб розбудив,
Він прилетів і плакав на балконі.
Я не прошу поблажливості Долі.
Хіба
це мало – незабутня мить?
Перебіг
уроку
І. Організаційний момент.
Забезпечення емоційної готовності до уроку.
Сьогодні незвичайний і, водночас, прекрасний день. І хоча
надворі холодна зима, сподіваюся, що настрій у вас сонячний. Адже під час
уроку ви зможете відкрити для себе
справжню поезію. Поезію неповторну, яка нікого не залишить байдужим.
Посміхніться один одному і побажайте гарного
настрою.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.
1. Робота з епіграфом (використання
методу «Мозковий штурм»).
Прочитайте епіграф і скажіть, який
зміст Ліна Костенко вклала у ці слова?
ІІІ.
Оголошення теми, мети та очікуваних результатів.
Вступне слово вчителя.
Звичайна людина бачить усе навколо очима, а поет дивиться на
світ передусім серцем. Він бачить у
повсякденному те, чого не може осягнути проста земна істота. Тому в його світі
оживають образи природи: «голуб плаче», «яблуні дихають», а корови схожі на «квасольки». Тільки та
людина, яка любить природу, вміє спостерігати, фантазувати, бачити незвичайне у
звичайному, може написати справжні поетичні твори. Такою людиною є Ліна
Костенко. Для неї – «Поезія – це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик
до душі».
Формулювання очікуваних результатів.
(На дошку спроектована схема).
Учні повинні:
знати: життя і творчість Ліни Костенко;
уміти: виразно і вдумливо читати поезії Ліни Костенко; висловлювати власну
позицію щодо значення уяви та фантазії для особистості.
¯ Що ви очікуєте від уроку?
На уроці ми познайомимося з неперевершеною поетесою – Ліною
Костенко та її чудовими віршами «Дощ полив» та «Пісенька про космічного гостя».
ІY. Вивчення
нового матеріалу.
1. Слово вчителя.
Напевне, кожен чув таку фразу: «Усі ми
родом із дитинства». Народилася Ліна Василівна «над берегами вічної ріки» в
невеличкому містечку під Києвом – Ржищеві.
Мине багато років, і поетеса скаже, що
її Ржищів був схожий на химерне містечко Макондо, у якому реальне легко
уживається з фантастикою й казкою. Якою ж вона була, ржищівська казка Ліни
Костенко?
2. Робота за
підручником.
§ Читання статті
«Ліна Костенко» ( С. 125-126).
3.
Імітаційна гра
«Мистецтво красномовства».
Інтерв’ю
до читачів.
Вчитель. Ви уважно
прочитали текст і розповідь дочки Ліни Костенко Оксани Пахльовської.
Об’єднайтесь у 2 групи (кореспондентів та читачів). Редакція журналу доручила
зібрати відгуки читачів на цю публікацію. Працюючи в парах, візьміть один в
одного інтерв’ю. Розкажіть класові про одержані відгуки та ваші враження від
цієї роботи.
v
Орієнтовані запитання для кореспондентів:
v Що ви можете
розказати про дитячі роки Ліни Костенко?
v Що сказала
поетеса про початок своєї творчості?
v Чим полонила
письменниця своїх шанувальників?
v Чого навчає
поезія Ліни Костенко?
v Як ви розумієте
слова Оксани Пахльовської: «Мамина поезія з самого початку … була бунтом»?
v Чому Ліна
Костенко змушена була оголосити голодування?
v Про який кодекс
розповідає творчість та біографія письменниці?
4.
Прочитання
вчителем поезії «Дощ полив». (Звучить
музичний запис А. Вівальді «Пори року»).
5. Бесіда за
прослуханим віршем.
v Який стан
природи, яку пору року відтворено в поезії?
v Що означає вираз
«полив’яний день»?
v Чому корів
поетеса називає «квасолькою, що доганяє хмари у полях»?
v Якою виступає
природа у вірші? Чи відчули, що вона жива?
v Знайдіть
епітети, метафори, порівняння. З якою метою вони використовуються?
v Стверджують, що
справжня поезія – це завжди відкриття. Подумайте і скажіть, що відкриває вам
пейзажна замальовка Л.Костенко «Дощ полив…»?
6.
Прийом
«Асоціативний кущ».
Ø Яке явище
природи відображає мелодія, яка звучала під час прочитання поезії?
Ø Які асоціації
виникають у вас, коли ви чуєте слово «дощ»? Створіть асоціативний кущ (схема).
ДОЩ
(Презентація…) ?
7. Творчий
практикум.
Ø На основі
прочитаного складіть сенкан «Дощ».
Дощ.
Несподіваний, полив’яний.
Блищить, поливає, радує.
Доганяє хмари у полях.
Злива.
Ø
«Малюнок-метафора».
На основі
прочитаної поезії уявіть собі, як падає дощ. Намалюйте метафору словами та
пензлем зі словом дощ.
Ø Проблемне
запитання.
¯ Чи подобаються
вам диваки та фантазери, неординарні особистості?
¯ Прочитання
вчителем поезії «Пісенька про космічного гостя».
8. Робота в малих групах.
Перша група. Завдання:
намалювати карту зоряного неба і скласти космічний словничок. (Сузір’я
Саламандри – сузір’я, яке нагадує саламандру (ящірку); туманність Андромеди –
сузір’я Північної півкулі неба, одна з найближчих до Землі галактик; Береніка
(Вероніка) – сузір’я Північної півкулі неба, в Україні видиме навесні;
галактика – космічна система, що складається із зір та туманностей).
Друга група. Завдання:
дати ґрунтовні відповіді на питання:
Ø Як поетеса
уявляє собі стосунки між землянами й мешканцями інших планет? Чи подобаються
вам такі стосунки? Згадайте твори, у яких диваки чи фантазери були головними
героями. Що їх об’єднувало?
Третя група. Завдання:
знайти у тексті вірша художні засоби. З якою метою вони використовуються?
Четверта група. Завдання: змалювати
портрет космічного гостя, яким його показує поетеса. Визначити основну думку і
настрій вірша.
Презентація
учнів .
Вчитель. Хоч у вірші Ліни
Костенко «Пісенька про космічного гостя» і змальована фантастична зустріч, але
гість з іншої планети дуже нагадує землянина. Це привітний юнак із синіми
очима, із шоломом на голові, з усмішкою на вустах. У нього добрі, щирі наміри.
Лірична героїня вірша прагне, щоб про її рідний край, рідну мову знали навіть у
Всесвіті.
9.
Перефразування жанру.
Рольова гра. Інсценування зустрічі космічного гостя і
землянина.
Автор:
Достигають
яблука ранети.
Рання осінь
листя золотить.
Гарний хлопець з
іншої планети,
Може, завтра в
гості залетить.
Космічний гість: Там, в сузір’ї
Саламандри,
Твій коханий бив
тобі чолом.
Землянка: Там у вас,
напевне, дуже гарно?
А поети є у вас
чи ні?
Космічний гість: В нас поети
звуться марзіаки.
Знаєш, там
туманність Андромеди
Пропливає за
твоїм вікном.
Землянка: Як
по-марсіанськи – макогін?
Айстри білі у вас ростуть чи ні?
Космічний гість. У нас зовсім інші квіти.
Там – туманності
і зорі.
Бачиш: у
небесній високості
Цей смарагдовий
кортеж?
Ти зайди до нас
у гості.
Я розкажу про
свій дім,
про безмежний
космос розповім.
Землянка. Ти візьми ці
білі айстри,
Ніжні, в
крапельках дощу.
Передай для
Береніки.
В гості, певне,
я зайду.
Ще візьму для
вас з собою
Жменьку слів із
нашої землі.
Тільки ти скажи
мені, будь ласка,
У якій галактиці
живеш?
Обговорення
рольової ситуації.
Ø Як ви почувалися
у цих ролях?
Ø Що сподобалось
під час гри, а що – ні?
Ø Чи змогли
учасники гри передати настрій вірша?
Ø Чим на думку
ліричного героя, можуть похвалитися земляни? Що найцінніше в житті мешканців
нашої планети?
Y. Підсумок уроку.
Метод «Мікрофон».
Закінчити речення.
ü Вірші Ліни Костенко….
ü Вони виховують у нас …. Формують….
ü Чи справдилися ваші очікування від
уроку?
YІ. Домашнє завдання.
1. Виразно читати й
коментувати поезії Ліни Костенко.
2. Підготувати
діалог на тему «Уявне, фантастичне і реальне у творах Ліни Костенко».
Коментарі
Дописати коментар