Ліна Костенко 6 клас (урок №2)

Тема: Ідея зіткнення неповторності і буденності у вірші «Кольорові миші». Умовна, вигадана ситуація. Образ особливої дівчини Анни.
Мета: навчити учнів аналізувати поезію «Кольорові миші», відкривати для себе неповторне в людині; поглибити розуміння умовності в зображенні; розвивати уяву, образне мислення, вміння висловлювати власну думку,; виховувати  естетичні смаки, повагу до людської особистості.
Тип уроку: урок з використанням технологій ситуативного моделювання.
Обладнання: портрет Ліни Костенко, підручник, збірка поезій, ілюстрації.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
Забезпечення емоційної готовності до уроку.
Прийом «Чорна рука – біла рука».
Етюд з негативними емоціями. Дітям пропонується уявити й зобразити «чорну руку», що готова до агресії, а потім, за сигналом, перетворити її на «білу руку», добру руку, ту, що може пожаліти.
ü Чи можуть негативні емоції приносити користь людям? Тож давайте нести один одному тільки добро, позитивні емоції.
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.
1.     Бесіда.
ü Які факти з життя і творчості Ліни Костенко вам запам’ятались?
ü Яким постає навколишній світ у творах поетеси?
2.     Діалог «Уявне, фантастичне та реальне у поезії Ліни Костенко».
ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.
Учитель. Доля й покликання поета – за допомогою своєї поезії наближати людину до величного, розплющувати очі на речі, які мають особливу вагу: красу, любов, милосердя, неповторність, співчуття. Навчити бачити у сірій буденності  незвичайний, яскравий, фантастичний світ.
Ø Прочитання вчителем поезії Ліни Костенко.
Красива осінь вишиває клени
Червоним, жовтим, срібним, золотим.
А листя просить: - Виший нас зеленим!
Ми ще побудем, ще не облетим.
А листя просить: - Дай нам тої втіхи!
Сади прекрасні, роси – як вино.
Ворони п’ють надкльовані горіхи.
А що їм, чорним? Чорним все одно.
Ø «Мозковий штурм».
Ø Як ви зрозуміли запитання Ліни Костенко? Кому воно адресовано?
Ø Які кольори називає поетеса у вірші?
Ø З якими поняттями вони асоціюються?
Ø Який настрій у вас викликають кольори чорний, сірий?
Вчитель. Справді, слова бувають різними не лише за значенням, а й за настроєм. Тому слово «кольоровий» асоціюється з чимось яскравим, казковим, а слово «чорний» - з чимось тривожним, потворним.
Сьогодні на уроці ми прочитаємо ще одну поезію Ліни Костенко, яка називається «Кольорові миші».
v Чи можуть миші бути кольоровими?
v Чого ви очікуєте від цього уроку?
Формулювання учнями очікуваних результатів.
ІY. Вивчення нового матеріалу.
1.     Виразне читання вірша «Кольорові миші».
Аналіз поезії.
v Бесіда за питаннями.
v Зазвичай, миші бувають сірого кольору. Чому в Ліни Костенко вони кольорові?
v Які почуття викликав у вас цей вірш?
v Яка тема та основна думка поезії? (Записати у зошиті).
Тема: зіткнення неповторності із буденністю, стандартом.
Ідея: віра в перемогу добра й краси.
v Коли відбуваються події, зображені у творі?
v Чи могло бути таке насправді?
v Яка пора року зображена у вірші, які художні деталі на це вказують?
v Які художні засоби використовує автор? Наведіть приклади, визначте їх роль.
v У чому звинувачує розлючений сусід Анну? Що найбільше його дратує? Чи справедливе його звинувачення?
v Якою ви уявляєте Анну?
v Про що ви подумали, коли пролунали останні рядки твору?
v Чому світ дорослих відрізняється від світу дітей?
2.                Словникова робота.
Стандарт – зразок, еталон, модель, який стає мірилом для інших подібних об’єктів;
Мантія – судейська широка вільна накидка;
Жужмом – купою;
Недоквас – недоквашене;
Чаклунка – ворожка.
3.     Робота з блок-схемою.
Складіть та проаналізуйте блок-схему до образів Анни та сусіда.

Слова: стандарт, романтизм, сірість, індивідуальність, неповторність, буденність.
Вчитель. Як бачимо, у вірші зіткнулося сіре і різнобарвне, неповторне і буденне, оригінальне і стандартне, романтичне та приземлене.
4.                Практичне завдання.
v Технологія ситуативного моделювання (симуляції). Спрощене судове слухання.
Завдання: відтворити атмосферу судового засідання над персонажем твору «Кольорові миші» Анною. Для цього обирається група учнів, які виконуватимуть роль суддів. Вони будуть вести засідання, надавати слово свідкам і зроблять висновки. Учні класу виступлять у ролі свідків обвинувачення і захисту. Вони висловлять свої думки з приводу того, чи винна Анна,  використовуючи для цього цитати з твору. У ролі підсудної Анни буде учениця, якій нададуть «останнє слово».
План судового засідання
1.                Вступне слово вчителя.
2.                Виступ суддів.
3.                Виступ свідків.
4.                Останнє слово підсудної.
5.                Висновки суддів про те, чи винен герой.
Вступне слово вчителя.
Прочитавши поезію «Кольорові миші», ми зіткнулися із протилежними поглядами на життя. Яким воно повинно бути: яскравим, кольоровим чи сірим, спокійним, буденним. Чи можна порушувати стандартне, спокійне буття неординарними, цікавими вигадками?  Про це ми дізнаємось, коли спробуємо відтворити судове слухання. Для цього ми оберемо суддів, які будуть вести наше імпровізоване засідання і зроблять висновки щодо вини підсудної. Кожен з вас може виступити у ролі свідків. Для підтвердження своїх доказів використовуйте цитати з поезії.
Пам’ятайте правила поведінки у суді, майте взаємоповагу один до одного.
Виступ судді.
Слухається справа про незаконне виготовлення Анною кольорових мишей, які заважають жити сусіду дівчини, оскільки порушують його спокійний,  буденний спосіб життя.
Слово надається свідкам.
Перший свідок. – Панове судді! Я її привів.
Вона робила … кольорові миші
З оцих ось жовтих і сухих листків.
Ото складе листочок до листочка.
Два рази хукне – так і побіжать.
У мене діти, в мене син і дочки.
У них цяцьки так жужмом і лежать.
Вони були нормальні і здорові.
А ця чаклунка збила їх з пуття.
Вночі їм сняться миші кольорові.
Од тих мишей немає нам життя!
Інші свідки захищають дівчинку у суді. Доводять, що вона прагнула прикрасити, одухотворити навколишній світ, зробити його яскравішим, різнобарвним. Хіба винна дівчинка, що була романтичною, доброю, що вміла фантазувати, мріяти?
Суддя. Заслухавши свідків, суд виносить вирок: визнати дівчинку Анну невинною у скоєні злочину.
YІІ.  Підсумок уроку.
Обговорення за допомогою методу «Мікрофон».
ü Назвою вірша поетеса хотіла підкреслити …
ü Як ви розумієте вислів «сіра людина»? Чому в кінці твору автор концентрує читача на слові «сірий»?
ü Анна і сусід мають різне світобачення. У чому воно проявляється?
ü Пригадайте і скажіть, яких духовних спільників у світовій літературі має образ Анни?
ü Яке значення мають уява і фантазія для особистості?
ü Які відкриття у баченні краси навколишнього світу допомогла вам зробити поезія Ліни Костенко?
ü Робота з асоціаціями. Створення «Квітки життя».
На пересувній дошці намальована різнокольорова квітка. На кожній пелюстці діти надписують слова (неповторне, яскраве, фантастичне, різнобарвне, чарівне, красиве, оригінальне,  незвичайне, творче, одухотворене, радісне, особливе).

Вчитель.  У нашому суспільстві живуть люди, які не завжди здатні оцінити талант, незвичайну особистість. Дуже часто вони не розуміють тих, які вміють фантазувати, мріяти, прикрашати світ яскравими кольорами. Проте потрібно пам’ятати, що «сіра» буденність роз’їдає душу, робить людей черствими. Тож дуже важливо вміти у всьому бачити красу навколишнього світу, його неповторність, щоб не потонути «у шумі каламутних вод».
YІІІ.  Домашнє завдання.
1.     Навчитися виразно читати вірш Ліни Костенко «Кольорові миші».
2.     Зробити ілюстрації до твору.



Коментарі