Іменник як частина мови. Урок №2. 6 клас

Урок №2
Тема: Іменники – назви істот і неістот. Іменники власні назви і загальні. Велика буква і лапки у власних назвах
Мета: удосконалювати знання учнів про іменники назви істот та неістот,  поняття про власні та загальні назви; домагатися засвоєння ними правил вживання великої букви та лапок у власних назвах;  розвивати орфографічні вміння й навички; виховувати почуття любові до рідного краю.
Цілі уроку:
Учні повинні знати: іменники – назви істот і неістот, власні назви і загальні; правила написання великої літери і лапок у власних назвах.
Учні повинні вміти: визначати назви істот та неістот, власні та загальні назви; правильно писати власні назви.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Методи і прийоми: коментоване письмо, прийом «Знайди помилку», лінгвістична гра «Хто більше», дослідження – творче конструювання, мікрофон.
Обладнання: підручник, таблиця, роздавальний матеріал.

Перебіг уроку
І. Організаційний момент
З’ясування емоційної готовності до уроку.
Технологія «Психологічна настанова». (Усміхніться одне одному, подумки побажайте успіхів на цілий день).
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів
1.                            Усне повідомлення на лінгвістичну тему «Іменник як частина мови».
2.                            Перевірка домашнього завдання (вправа 232)
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.
ІY. Опрацювання навчального матеріалу.
1.     Пояснення вчителем нового матеріалу.
Іменники поділяються на дві групи: назви істот і назви неістот. Іменники – назви істот відповідають на питання хто?, а іменники – назви неістот відповідають на питання що?
Категорія істот і неістот охоплює іменники з конкретним значенням.
До назв істот належать назви людей і тварин (першокласник, кінь, перепел), решта іменників є назвами неістот.
Граматичне поняття істот не цілком збігається з уявленням про живе у природі. Так, назви сукупності осіб (гурт, загін, натовп), назви мікроорганізмів (бактерія, мікроб) у граматиці належить до неістот. Навпаки, до назв істот відносять різні міфологічні назви (чорт, відьма, Перун), назви померлих (небіжчик, покійник).
2. Коментоване письмо.
ü Переписати речення, визначити іменники – назви істот та неістот.
Нема тепер уже таких річок, як ти була колись, Десно, нема. Нема ні таємниць на річках, ні спокою. Ясно скрізь. Нема ні бога, ні чорта, і жаль мене чомусь бере, що вже нема в річках русалок, і водяників-мірошників нема і, очевидно, на досаду. Бо чого ж мені і досі так соромно відпочивати там, де працюють люди.
ü Як відрізнити назви істот від назв неістот?
3. Робота за підручником.
ü Опрацювання теоретичного матеріалу, с.130.
ü Бесіда за таблицею з метою діагностування рівня навчальних досягнень учнів
Велика буква у власних назвах
З великої букви пишемо
Приклади
Імена, по батькові, прізвища, псевдоніми; назви дійових осіб у байках і казках
Ігор, Лариса Петрівна Косач (Леся Українка); «Лебідь, Рак та Щука»
Клички тварин
Собака Барсик, корова Зірка, папуга Кеша
Власні географічні назви (назви частин світу, країн, міст, сіл, річок, морів, озер, гір)
Північ, Італія, Херсон, Дніпро, Чорне море, Біла Церква, сузір’я Чумацький шлях
Назви найвищих державних посад
Президент України, Генеральний прокурор України
Назви історичних подій, свят, постів
Новий рік, Великдень
Назви вищих державних установ та організацій
Верховна Рада України, Академія наук України
Назви книг, журналів, пароплавів
Газета «Новий день», журнал «Всесвіт», крейсер «Аврора»
Назви орденів, відзнак

Перше слово у складних назвах культурних установах
Орден Незалежності, медаль «За відвагу»
Палац урочистих подій, Будинок культури, Клуб письменників

3. Словниковий диктант.
ü Записати власні назви. Пояснити вживання великої літери і лапок.
Андріївський узвіз, Син Божий, вулиця Миру, бульвар Шевченка, кінь Сірко, Дід Мороз, Колобок, Верховна Рада України, Різдво, Новий рік, майдан Незалежності, Стрийський парк, Євангеліє, журнал «Вітчизна», комбайн «Нива», бульвар Шевченка.
4. Прийом «Знайди помилку».
ü Записати рядки слів, віднайти серед них такий, у якому при написанні власних назв допущено помилку. Свою відповідь обґрунтувати.
А) Карпати, Марко Вовчок, річка Південний Буг, родина Лисенків, Іван Сірко.
Б) Сузір’я Великої Ведмедиці, Рось, Іван Богун, сім’я Шевченків.
В) Іван Котигорошко, «Зівяле листя» Івана Франка, Азія, День Незалежності України.
Г) Олена Пчілка, санаторій «Дніпро», журнал Малятко, Чорне Море.
Д) Азовське море, вірш «Заповіт», вулиця Червонопрапорна, Токіо, брат Сергійко.
5. Лінгвістична гра «Хто більше?» (робота в групах).
ü Доповнити кожну групу слів власними назвами.
1. Свята: Спасівка, …
2. Географічні поняття: Крим, …
3. Клички тварин: Сірко, …
4. Назви художніх творів: оповідання «Пилипко», …
5. Астрономічні назви: планета Марс, …
ü Скласти 2 речення із власною назвою із будь-якої групи слів.
6. Дослідження – творче конструювання.
ü Скласти пари речень так, щоб в одному вживалася власна назва, в іншому – загальна. Пояснити вживання великої і малої літери.
1) Роман – роман. 2) Кривий Ріг – кривий ріг. 3) «Запорожець» - запорожець.
4) Колобок – колобок.
Y. Закріплення навчального матеріалу.
1.     Літературна вікторина.
¯ Твори яких письменників вам найбільше подобаються? Які це твори?
¯ Назвіть героїв ваших улюблених книг.
¯ Які вірші, уривки з творів Т.Шевченка ви знаєте напам’ять?
¯ Які ви знаєте літературні псевдоніми українських письменників?
¯ Яких ви знаєте письменників рідного краю?
¯ Які художні твори на історичну тематику ви читали? Хто автори цих книг?
¯ Відповідями літературної вікторини є слова, які позначають іменники …
YІ. Підсумок уроку.
1. Опитування «Закінчіть речення» (метод «Мікрофон»).
ü Назви істот та неістот можна відрізнити так…
ü Загальні та власні назви – це …
ü Власні назви пишемо…
ü Для мене найскладнішим на уроці було…
YI. Домашнє завдання.
-         Скласти розповідь на тему «Відомі люди мого краю», використовуючи власні назви».




Коментарі