Українська мова

Завдання для 5 класу
Ø Записати речення. Визначити головні й другорядні члени речення. Підкреслити граматичні основи, додатки та означення. З’ясувати, якими частинами мови виражено означення.

Блакить мою душу обвіяла. (П. Тичина.) Підносяться до світла і добра мої думки. (Д. Павличко.) Правічну думу думають ліси.  Зронило сонце бурштинову краплю. (Л. Костенко.) І найменший волос свою тінь кидає. З однієї квітки бере бджола мед і змія яд. (Народна творчість.).

Ø Переписати, вставляючи на місці крапок пропущені букви. Визначити та підкреслити в реченнях означення та додатки.
1.     Запізніле бабине літо ткало свої х..мерні візерунки. Його прозоре павутиння чіплялося за посіріле ст..бло пол..ну. За  В. Кулаковським. 2. Над в..сняним полем буйний віт..р віє. Молодий хазяїн пше..ниченьку сіє. Ой виорю я ниву ш..рокую та посію хмелю в..сокого. Як нароблю пива соло..кого, то зб..ру родину в..ликую. Народна творчість.

Ø Записати речення, визначити в них головні члени. Поставити питання до виділених другорядних членів речення.
Садок вишневий коло хати, хрущі над вишнями гудуть… (Т. Шевченко.) Згасає день і незабаром згасне… (А. Казка.) Світ вечірнього сонця заглянув у причілкове вікно (І. Нечуй-Левицький). Обридла дневі суєта людськая. Спустився він спочити в темноті… (Л. Глібов.) У бороду стиха  всміхається дід. (М. Доленго.) Навшпиньки виглядають жоржини через тин… (Л. Костенко.) Я хочу жити просто, без прикрас… (Л. Забашта.) Вітри од краю до краю, од рана до рана дмуть. (О. Ольжич.)

Ø Переписати. У реченнях  підкреслити обставини. Скориставшись таблицею “Другорядні члени речення” (с. 67), визначити, що означає кожна з обставин.
Тече вода з-під явора, яром на долину. А журавлі летять собі додому ключами. (Т. Шевченко). На хаті спросоння клацнув дзьобом лелека. (М. Стельмах). Осика раз у раз зітхає. Осика сонно шелестить… (П. Тичина.) Щодня в подвір’я наше заліта упертий дятел. (М. Рильський.) Погляд твій палає від погорди. (Леся Українка). Береза спалахне свічею у потемнілому гаю. І місяць золоту кирею на неї зодягне свою. (Є. Гуцало.)

Ø Навчальний диктант. В одному з речень підкреслити всі члени речення.
           З гори швидко мчить віз. Кобильчина летить галопом. На возі стоїть громадянин. Кашкет йому збився набакир. У лівій руці він міцно тримає віжки, в правій держить батіг і загрозливо погукує на кобилку. У полі він побачив вовка.
          Мисливці підтюпцем вибираються на гору.  Праворуч од дороги пшениця росте схилом до річечки, а за річкою ховається у вербах невеличкий хутірець.
Мисливці  дружно розбігаються і починають тісно оточувати звіра. Вовк не дуже нервується. Спочатку він потихеньку відходить, а  потім  скоком  подається прямісінько на мисливців і дзвінко гавкає. (За Остапом Вишнею; 83 сл.)
Тестові завдання
Словосполучення та речення. Головні та другорядні члени
1. Укажіть словосполучення.
А) Хлопчики та дівчатка, червоний та блакитний.
Б) Діти працюють, теплий одяг.
В) Біля дому, поблизу школи.
Г) Весело співати, безхмарне небо.
2.Знайдіть серед поданих словосполучень таке, в якому б головним словом було дієслово:
А) Новенький портфель.
Б) Зошит з мови.
В) Старанно працювати.
Г) старанний учень.
3. Укажіть спонукальне речення.
А) Ці квіти приємно пахнуть.
Б) Яка краса навколо!
В) Зберімося о сьомій біля школи.
Г) Несподівано вечір опустився на землю .
4. Укажіть речення, у якому правильно виділено підмет:
А) Їжачка всі полюбили .
Б) Навесні в саду співають солов’ї.
В) Навесні сад прикрасився білим квітом.
Г) Навесні ніхто не сидів без роботи.
5. Знайдіть речення з правильно виділеною граматичною основою.
А) Зима не хотіла віддавати свої права весні.
Б) Сергій з Андрієм повернулися додому вчасно.
В) Діти довго дивилися на захід сонця.
Г) Легенький вітерець похитував гілочки калини.
6. Знайдіть речення, яке містить додаток.
А) Коломак – моє рідне селище.
Б) Мій тато – працьовитий чоловік.
В) У лісі ми наткнулися на пташине гніздечко.
Г) Настало тепле літечко.
7. Знайдіть односкладне речення.
А) Настав вечір.
Б) Київ – столиця України.
В) Надворі потепліло.
Г) На уроці ми працювали дуже старанно.
8.  Скласти речення зі словом  КНИГА два речення так, щоб в першому це слово було підметом, а в другому – додатком.
9. Поширте речення означеннями.
Вночі прийшла осінь. Ми повернулися додому з подорожі.
10. Підкресліть у реченні головні та другорядні члени речення.
Останні листочки тихо і спокійно опускалися на холодну землю.


Коментарі